Want your
own Fotopage?






 
~~Bungamekar~~

By: bunga mekar

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 23-Mar-2009 12:50 Email | Share | Bookmark
Ayam Pop, Sambal Kicap n Tauhu Sumbat

 
 
 
ni menu lunch hari ahad...ayam pop ni dah biasa sesangat buat..3Q memang suka...x selalunya x cukup kalu beli sekor jer ayam kampung... ..kurang2 2 ekor... .resepi ni amik dalam majalah rasa..x ingat tahun bila..tapi dikongsi bersama dengan tokeh restaurant minang kat KL ni.so, am juz follow da recipe..sekurang2nyer..empunya resepi x kedekut kan...setengah2 org meniaga kedekut bagi resepi, takut biz. dia x laku...kalu turun ilmu kat orang... apa daaa... . Dan harus dimakan dengan sambal kicap nya.Kalu sesiapa penah makan makanan minang or sunda pasti biasa dengan ayam pop ni. mcm makan kat Sari Ratu, Natrabu, Wong Solo..bla bla bla...

Bahan:-
1 ekor ayam kampung ( i buat 1 1/2 ekor) - dipotong 8, kalu potong size kecik, mcm x berapa menarik..tapi ayam i beli ni dah salah potong coz budak jual ayam tu tak dengar...
2 sudu cuka
3 atau 4 ulas bawang putih- dihiris
Air
Sedikit garam

Cara:-
Setelah ayam dibersihkan, toskan airnya hingga betul2 kering. Rebus ayam macam biasa bersama dengan 2 sudu cuka dan hirisan bawang putih. Setelah ayam betul2 masak dan empuk, lebih kurang 30-40 min padamkan api dan keluarkan ayam serta toskan air nya hingga kering. Air rebusan tadi dibuang dan pastikan ayam benar2 kering dari airnya.Dah siap.Ayam ni mesti dihidangkan bersama-sama sambal kicapnya, baru sedap.

Sambal Kicap

Bahan:-
Segenggam cili padi hijau
6 - 7 ulas bawang putih
4-5 helai daun limau purut - daun limau purut jangan banyak sangat, nanti akan rasa pahit
Kicap manis

Cara:-
Mesinkan cilipadi bersama dengan bawang putih dan daun limau purut. Setelah hancur,keluarkan dan tuang didalam bekas atau mangkuk. Kemudian curahkan kicap manis.Gaulkan rata.Siap

Tauhu Sumbat - semua orang boleh buat.Buat tauhu ni sebab ndak abiskan stok sambal cilimerah yg dimakan bersama nasi ayam tempoh hari...

ni jer yg tinggal..so..x dapat ndak snap pic ayam..


sambal kicap yg tinggal..




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2014.

ns4008229.ip-198-27-68.net